Újraindulás diákmunkával

A pandémia – korlátai mellett – pozitívan is befolyásolta a munkáltatókat: minden felelős vezetőt
számvetésre késztetett. Többek között át kellett gondolnunk, hogyan tudnánk optimalizálni
tevékenységünket, mit kell elhagynunk és miben kell fejlesztésekkel növelnünk a hatékonyságot,
és kikkel tudunk a továbbiakban is együtt dolgozni. Sokan persze elbocsájtásokra kényszerültek –
nem minden veszteséget lehet megúszni.


A nyitás sikere viszont többek között éppen azon múlik, kikkel folytatjuk a munkát az új
helyzetben. A bérköltségek miatti szorongás óvatosságra int és kompromisszumokra kényszerít. Ez
utóbbiak közül például a diákmunka alkalmazásával többet is nyerünk, mint gondolnánk – erről
beszélgetünk Majoros Katalinnal és Wieland Péterrel, a Diák Center Iskolaszövetkezet két
vezetőjével.


Aki eddig nem tudta, hogyan élhet a diákmunka lehetőségével, most éppen itt az ideje, hogy
megismerkedjen vele. Miért érdemes megfontolnia a munkáltatónak ezt az opciót?
Kata: Valóban, sok vállalkozó még nem merte vagy nem tudta kihasználni a diákmunkában rejlő
potenciált. Ennek egyik oka a tájékozatlanság, a másik lehet a tevékenység jellege is. Azért a
jellegzetesen szezonális területeken, mint például vendéglátás vagy kulturális rendezvényszervezés,
ez eddig is a hatékony működés egyik biztos pillére volt.


Péter: A magyar munkáltatók nagyon óvatosak. Jogosan, nyilván, hiszen mindenki szeretne jól járni,
minél kevesebb kockázattal. Most viszont a diákmunka egyértelműen éppen azért vonzó, mert nem
jár hosszú távú elköteleződéssel és nem keletkeztet bérköltséget, tehát adózási oldalon a lehető
legkedvezőbb foglalkoztatási konstrukció: költségként leírható az iskolaszövetkezeten keresztül
kifizettet órabér.


Legtöbbször azt halljuk kifogásként a HR-es kollégáktól, hogy a diákmunkások nem eléggé
megbízhatóak, nem lehet rájuk számítani. Igaz ez?


Péter: Éppen ebben a kérdésben nincs igaza a munkaadónak, hiszen a vállalat és az iskolaszövetkezet
által megkötött szerződésben azt is garantáljuk, hogy minőségi kifogások esetén mi magunk kezeljük
a problémát. Természetesen többek között úgy, hogy visszahívjuk a panaszban érintett diákot és
küldünk valaki mást a helyére. Ami azt is jelenti, hogy a munkaadónak egy fillérjébe sem kerül a
minőségi csere, ami alkalmazásban lévő állománynál már nem így volna.


Kata: Másrészt amiatt is indokolatlan ez a félelem, mert a diákok is pénzkereseti lehetőség miatt
vállalnak munkát, tehát igyekeznek megfelelni az adott helyen. Nyilván vannak problémák, de
semmiképpen sem nagyobb arányban, mint egy csak alkalmazottakkal működő cégnél. Sőt: ha
belegondolunk, hogy mi azonnal tudunk reagálni a panaszra, nyoma sem marad a vállalatban az
esetleges konfliktusnak vagy problémának.


Hogyan érdemes diákokat foglalkoztatni, mire készüljön egy munkáltató?
Kata: Fiatalokról van szó, akik rugalmasak és ez nagy érték. Tapasztalataink szerint könnyen
beilleszkednek és az idősebb kollégák szeretnek velük dolgozni. Ahhoz azonban, hogy mindez
gördülékenyen menjen, szükség van előzetes belső kommunikációra is: fel kell készíteni a meglévő
állományt az új, más formában dolgozó ifjú kollégák fogadására, elfogadására.
Jellemzően részmunkaidőben dolgoznak a diákok, tehát a feladatokat is úgy kell megszervezni és
kiadni, hogy azokat adott időintervallum alatt hatékonyan lehessen elvégezni vagy abba lehessen
hagyni. Itt nagyon fontos a tiszta, feladatok és elvárások világos tisztázása is. Tehát, semmivel sem
kell többet vesződni egy diákkal, mint egy állandó munkavállalóval.

Éppen az egyik aggályra tapintottál rá: sok munkáltató attól is tart, hogy betanítja a fiatal kollégát,
majd ő elviszi a tudást máshová, esetleg éppen a konkurenciához.


Péter: Ez a lehetőség az állandó foglalkoztatottaknál is fennáll, hiszen ma már egy kicsivel jobb
fizetésért ők is könnyen váltanak. Másrészt viszont nem érdemes ettől félni, hiszen a speciális
tudáselemeket, amire betanítottuk, nem tudja máshol hasznosítani, mert minden cégnek saját
rendszerei vannak. Egy gépsor kezelésének ismerete nem biztos, hogy értékes tudás a másik cégnél,
de ugyanígy a nyilvántartó rendszerek vagy a munkafolyamatok is különböznek. Két egyforma
vállalkozással nem találkozunk a piacon, ugyanazon szektorban sem.


Kata: Erre az aggodalomra azt is szoktuk mondani, hogy bárcsak elvinné a jó hírünket a fiatal! Nem
utolsó marketing-szempont a diákok kommunikációs szokásai. Én minden vállalkozónak javaslom,
hogy ebből bátran kovácsoljon tőkeerőt!


Hogyan erősíthetík a diákmunkások a cég marketingjét?
Kata: Nagyon egyszerű: ha jól bánunk velük és megbecsüljük a munkájukat, szívesen osztják meg a
rólunk alkotott pozitív képet, de ugyanígy fordítva is. Ha elégedetlenek, azt is szóváteszik a közösségi
oldalakon, chat-szobákban, baráti körben. Tudatosan is életünk ezzel a hatalmas lehetőséggel:
kapcsolatrendszerük egy speciális célcsoportot fed le, őket tudjuk elérni rajtuk keresztül.
Péter: Nem mellesleg újabb minőségi munkaerőhöz is hozzájuthatunk rajtuk keresztül. Amikor
elégedettek vagyunk valakivel és bővíteni szeretnénk, adja magát a lehetőség, hogy ne csak a
klasszikus toborzás útján keressük új kollégáinkat. Nálunk, a Diák Center Iskolaszövetkezetben sok
barát és évfolyamtárs, iskolatárs dolgozik egy helyen, akik számára szintén motiváló, hogy a
munkakörnyezetben is együtt lehetnek. Erre ritkán gondolunk, de a mai fiatalok motiválásában ez is
fontos szempont.


Meg a piszkos anyagiak. Mennyit keres egy diákmunkás?


Péter: Magyarországon a diákmunka óradíja 800–1500 Forint között mozog, átlagban. Az 1500 Ft már
nagyon jó óradíjnak számít. Gyors fejszámolással ki is derül, hogy akár többet is keresnek
időarányosan, mint egy bérből élő dolgozó. A munkaadónak mégis kevesebbe kerülnek, mert egyfelől
csak annyi órát kell kifizetnie, amennyit valóban dolgoznak, másrészt pedig költségként leírja, nem
keletkezik plusz adóteher.


Kata: Azt szoktuk mondani: a diákmunka mindkét fél számára tiszta pénz, mindenki annyit kap,
amennyit dolgozik vagy amennyi munkát kér. A vállaltok velünk állnak szerződésben, hó végén
nekünk utalják az elszámolt óradíjakat, a diákokat pedig a Diák Center Iskolaszövetkezet fizeti.
Ezáltal a munkáltatónak ez csak egyetlen költségszámla egy hónapban, hiszen bérszámfejtésre nincs
szükség.


Az eddigi előnyökön túl mardt-e még érv a diákmunka mellett?
Péter: Pénzügyi oldalon mindenképpen. A diákokat foglalkoztató cégek ugyanis megspórolják a
toborzás és a kiválasztás, akárcsak a minőségi csere költségeit is. Tőlünk kapják az előválogatott, a
munkára felkészített diákokat és mi is intézkedünk, ha panasz van. Ugyancsak könnyen megválhat
tőlük a munkaadó, ha elfogy a feladat vagy vátszervezi a tevékenységét.


Kata: Ne feledkezzünk meg a nyereségről sem! Ezek a fiatalok friss tudást visznek a szervezetbe, ami
inspiráló lehet a már ott dolgozók számára is, de tárgyi tudásuk is sokat érhet. Például nagyobb
arányban ismernek idegen nyelveket és jobban kezelik a digitális technikát, mint a középkorú vagy
idősebbb generáció. Sok diákunkhoz például emiatt ragaszkodik a munkáltató.

Diák Center Iskolaszövetkezet
 3300 Eger, Hadnagy utca 6.
 0670/419-8692
 [email protected]
www.diakcenter.hu

Többi blog cikkünk

Újraindulás diákmunkával

A pandémia – korlátai mellett – pozitívan is befolyásolta a munkáltatókat: minden felelős vezetőtszámvetésre késztetett. Többek között át kellett gondolnunk, hogyan tudnánk optimalizálnitevékenységünket, mit kell

Olvass tovább

Kivel szövetkezik a szövetkezet?

Szövetségről és nem holmi brigádról beszélünk. Az iskolaszövetkezet olyan szervezet, amely adiákok érdekében partneri viszonyban álló szövetségesek együttműködésén alapszik, azazalapításához egy oktatási intézmény is szükséges.

Olvass tovább